Begonnen aan de eindspurt….

26 september 2017 - Grijó, Portugal

Dag 133 : Porto – Grijò 18 km (Totaal 3057 km)

Eindelijk kon ik weer vertrekken met de rugzak. Porto was de moeite waard om daar wat rustdagen te hebben, maar ben toch weer blij verder te lopen naar het zuiden. Het wordt nu een spurt van 16 dagen achter elkaar tot in Lissabon. Vandaag is de zon weer van de partij, met een strakke blauwe lucht, en ongeveer zo'n 24 graden. Het is toch best lang geleden dat ik in dit weertype gelopen heb. Van mij mag het zo blijven tot het einde. Op een gegeven moment zag ik een man aan een boom rommelen. Bleek dat hij bezig was om de kurk van de stam af te scheuren. Eerst maakt hij met een scherpe bijl, een lange verticale inkeping in het kurk, en daarna scheurt hij het van de stam af. Deze verse kurk is nog vochtig, en wordt gedroogd in de zon. Hij wees me erop, dat ik zuidelijker dit veel vaker zal gaan zien. Aangekomen in Grijò, me weer geïnstalleerd in een alberque, waardoor ik dat pelgrims gevoel weer terug heb. Sinds ik vertrokken ben uit Santiago de Compostelle ben ik niemand tegengekomen die ook in de richting van Lissabon loop. De meesten lopen de Camino Portugues van Porto naar Santiago. Minder mensen lopen van Lissabon deze camino. Het zal dus nog rustiger worden denk ik. Grijò is maar heel klein, dus weinig te beleven. Geeft ook niet na 3 dagen Porto. Ben deze middag op twee terrassen un potje bier gaan drinken. Ier betaal je maar €1,00 voor een fleske, tmot nie gekker worre..

1. Rien:
    26 september 2017
    wat zijn 16 dagen?
    Geniet er van!
  2. Jaap bassist:
    26 september 2017
    hey die jack als die oude paden konden spreken dan zou je nog wat horen denk ik want die zullen er al heel lang liggen
  3. Elko:
    27 september 2017
    voor biertje hoef je voor die prijs geen extra km te maken maar terug in b/o/z hebben we nog een paar neut bonnen voor jou.
  4. Tom:
    27 september 2017
    Zet `m op Sjaakie!!!!!!!!!!!!!
  5. Ernst van Schaik:
    5 oktober 2017