Dag tachtig, was eelemààl NIE prachtig….

5 augustus 2017 - Markina-Xemein, Spanje

Dag 81 : Ondarroa – Markina 23 km (Totaal 1934 km)

Ik zag het al toen m’n ogen opengingen. Daarbuiten grijs, grauw, mistig, en vooral nat… Heel nat, en dat voor een groot deel van de dag. En dat dan ook nog eens op een etappe die aangemerkt staat als zwaar, met 1000 mtr klimmen en 700 mtr dalen. Móest op een gegeven moment een prikkeldraad versperring platleggen, om in een wei te komen waar koeien stonden met nogal puntige hoorns. Ze keken mij aan van, wa komde gij doen in onze weij?? Kreeg het un bietje benauwd, want mijn regenjas is nogal eel erg rood, en het is bekend ier in Spanje, dattie beeste dan wel eens op ol kunne slaan. Ik zeej mar gauw, klust tog gin gras, alleen mar spiennazjie. Toch maar voorzichtig langs de kant het padje gevolgd, en verderop over een omheining weer die wei gauw verlaten. Ze bleve gelukkig rustig. Na een paar uur voelde ik het overal vochtig worden, ook in de schoenen. Als je 5 uur in de behoorlijke regen loop, hou je je lijf niet meer droog. De regenhoes over de rugzak werkte gelukkig wel goed. Van een uitzicht was vandaag geen sprake, want de hele etappe gelopen in de wolken. Het pad is nu een beetje landinwaarts gegaan, om zo met een bocht richting Bilbao te gaan. Daarna kom ik weer aan het water. Drijfnat aangekomen in Markina, op zoek maar m’n overnachtingsplaats, al viel dat niet mee. Toch gevonden, en maar héél goed dat ik had gereserveerd, want, wat ik heb gezien, na mijn aankomst, hoeveel pelgrims dan nog arriveren, en géén slaapplaats kunnen vinden. Dit gaat een groot probleem vormen in de toekomst, als ze het niet aanpassen. Morgen sta ik voor éénzelfde uitdaging in Gernika. Het weer zat vandaag nie mee, evenals de etappe, en de véél te vochtige omstandigheid, vandaar, dag 80 wás nie mooi…. Eigenlijk is me toch wel wat opgevallen. In het zuiden van Nederland, is het meestal warmer, en zonniger dan in het noorden van het land. Hetzelfde in België en Frankrijk. Nu ervaar ik diezelfde situatie hier. Ik zit hier in het noorden van Spanje in de kou en vochtigheid, terwijl op dit moment het in zuid Spanje 40 graden is. Heel typisch dat elk land zijn noord-zuid klimaat heeft.