Leonardo da Vinci.....

25 juni 2017 - Amboise, Frankrijk

Dag 40 : Chaumont-sur-Loire - Amboise 26 km ( Totaal 978 km )

Een stikmooi uitzicht op de Loire had ik bij m’n ontbijt. Kon niet eerder dan 8 uur, maar alleé, beter zo, dan zonder ontbijt op pad . Mijn lijf geef precies signalen af van, komop, upp, wegwezen. Het ga steeds gemakkelijker en sneller. De stikvriendelijke mevrouw Colette wenste mij alles wat maar wenselijk was, toe, en dat is veul or !!! Dus loop ik weer de bergen op, en de heuvels af, totdat mijn route dwars door een dubbele partytent ga. Midden op de straat, ik kon er niet omheen, en de mensen klapte, alsof het de vierdaagse was. Ikke mijn erreme omoog, en gewoon meedoen. Ze drongen allerlei dranken aan, maarrrrrrr !! Ik sloeg (zeer verstandig zoals altijd ) alles af. Plotseling, bij het bovenkomen op een heuvel, verschenen de eerste wijnvelden. Naarmate ik verder liep, werden het er steeds meer. De basis voor de Loirewijnen. Regelmatig zie je een rozenstruik staan naast een wijnveld. Dat is eigenlijk een verklikker, mocht er een bacterie in dat wijnveld zitten, geeft de rozenstruik eerst de geest. Bij het binnenlopen van Ambois, langs de Loire, staken de kastelen weer huizenhoog boven alles uit. Prachtig en ook weer een heel gezellige stad. Eerst wat gedronken, en toen op weg naar de overnachtingsplaats, die 2 km verder voorbij het centrum lag. Aangekomen, drukte ik op de bel, en jawel, de deur werd opengedaan door…Isabelle . ( rijmt nog ok, sprak de kok) Ze verwelkomde mij met een drankje in de jardin, waarna ik me kon gaan opfrissen. Later gaf ik aan de stad te gaan bezoeken. Omdat ze zover uit het centrum woont, bood ze spontaan aan, mij met de auto daar naar toe te brengen. Even later was ik dus weer terug in dat gezellige centrum en ontdekte weer een enorme bijzonderheid. Ik schreef al eerder over de aanwezigheid van een groot kasteel!!, maar, er zijn er meer hier, en het is toch wel zeer apart, dat mijn voetstappen gezet zijn in de tuin van de laatste woonplaats van Leonardo da Vinci, die hier gewoond, gewerkt, en overleden is. Op mijn vorige camino’s heb ik niet zoveel bijzonderheden meegemaakt als op deze.

1. Sjaak wiegmans:
    25 juni 2017
    ik volg je elke dag,te gek mooie verhalen mooie foto,s
  2. Margreet:
    25 juni 2017
    Lijkt de Lievevrouwestraat wel. Hebben ze daar ook een Mokkiebar?
  3. Jaap bassist:
    26 juni 2017
    toch wel leuk he jack dat ze je stonden op te wachten in een party tent he hahahaha
  4. Rien:
    26 juni 2017
    Fantastisch verhaal en schitterende foto's
  5. Michel van loon:
    26 juni 2017
    Ik geniet iedere dag van je foto's en verhalen.Knap hoor en leutig.Nog veel loop plezier
  6. Anita:
    26 juni 2017
    Jacq in een woord; top ;-}
  7. Elko:
    26 juni 2017
    geweldig frankrijk is zo mooi en zo gastvrij,super .