Espelette, de plaats van de Piment…

29 juli 2017 - Espelette, Frankrijk

Dag 74 : Bidarray – Espelette 2o km. ( Totaal 1798 km)

Vandaag weer vrolijk en goedgehumeurd op pad. Het was prachtig weer, en de route schitterend. Halverwege waren er 2 restaurants die nog gesloten waren, dus ging mijn kommeke koffie aan voorbij. Toch maar gewoon doorgelopen en kwam op een deel van de etappe terecht die nogal zwaar was. Bijna een uur klimmen over een behoorlijk steil, en stenig pad. Bij iedere stap moest ik kijken waar ik mijn voeten moest zetten, om niet onderuit te gaan. Om de 10-a20 mtr. effe stoppen om op asem te komen, en dat het liefst in de schaduw, want diejje zon brandde ook weer behoorlijk. Het bekende recept, gewoon doorlopen en op een gegeven moment ben je weer op de top. Na het bereiken daarvan, was het natuurlijk weer flink dalen met de tenen voorin de schoenen. Wat me opviel was, dat ik precies op de rand van het hoge gebergte terecht was gekomen. Vanaf dit punt had ik een enorm vergezicht met lichtglooiende heuvels. Volgens mijn kaart, krijg ik morgen toch nog wel een paar kuitenbijters, zoals ze deze bergen noemen. Ik zal het wel zien. Espelette, bekend vanwege de Piment, een pittige peper, is heel pittoresk en gezellig. Alles is hier gebaseerd op eten en drinken, dus zeer Bourgondisch. Ga straks maar eens een restaurant opzoeken waar ze de specialiteiten van hier serveren. Ben vandaag al twéé keer vanaf de gite naar een terras gelopen, want het is nogal dorstig weer. **** ZO…ben net weer tuis ( heb er zo rond de 150 dit jaar), en het diner was super, en ook nog eens binne-en buitegewoon goed. Een paar weken geleden, raadde ik Bordeaux al aan voor een bezoek, maar daar kan Espelette bij aansluiten. Morgen naar Ascain.

1. Rien:
    29 juli 2017
    Weer bedankt reisgids.
    Je houdt ons weer prima op de hoogte.
    Laat je de pepertjes naar goed smaken met een slokje geestelijk vocht na.
  2. Jaap bassist:
    30 juli 2017
    zo jack mooie omgeving en zeker stijle paden zeg en ook nog leuk dat je ook nog een bekende tegen kwam hahaha
  3. Elko:
    30 juli 2017
    Alexander met co vrijdag en zaterdag in b/oz alle kroegen wezen inspecteren ze misten jou wel
    maar je kan als je terug ben deze kroegen tocht herhalen .veel loop plijzier .