Vincent van Gogh.......

11 juni 2017 - Écouen, Frankrijk

Dag 26 : Viarmes - Écouen 28 km ( Totaal 610 km )

Wat is Frankrijk toch een fijn land. Gewoon op zondagmorgen om 7 uur de bakker en de slager al open. Als je vroeg wilt vertrekken, is dat ideaal. Rond kwart over 8 liep ik dus al buiten, met 22 graden, en al snel kreeg ik een flinke klim voor de boeg. Ruim 10 minuten lang, in kleine stappen naar boven, en met regelmaat even stoppen voor de ademhaling te reguleren. Al gauw lag heel Viarmes onder mij, en begon het pad wat af te vlakken. Even later wandelde ik in de volle zon boven op de toppen van de heuvels tussen enorme akkers met graan. Hier kunnen ze wat brood van bakken hoor !!! Ook op deze dag is het continu een komen en gaan van vliegtuigen. Het ging weer heel soepel vandaag met het lopen, ondanks dat de temperatuur gestegen was tot 28 graden, en bereikte zo Le Mesnil-Aubry, om daar te pauzeren op een terras. Daarna verder naar Écouen, om te gaan overnachten in het (eerste) hotel. Normaal gesproken probeer ik eerst een overnachting te vinden bij particulieren. Dat is meestal veel gezelliger en persoonlijker, maar hier was niets te vinden, net zoals morgen in Saint Denis. Op tijd aangekomen bij mijn hotel, stonden Patrick en zijn vrouw Dominique mij al op te wachten. Na de openhartige kennismaking vertrokken we naar het centrum van Écouen, om vandaar een rondleiding te krijgen door deze stad, met ook een bezoek rond en in het kasteel, waar nu het enige Renaissance museum van Frankrijk in gevestigd is. Toch allemaal heel bijzonder. Maar hier bleef het niet bij . In tempo de auto in en 22km verder brachten ze mij op een hele aparte plaats. Namelijk het echte graf van Vincent van Gogh en Theo van Gogh. Kijk maar op de foto's. Echt zeer bijzonder om dit te ervaren, terwijl hun geboren zíjn op amper 40 km van mijn geboortestad Berrege. Er is hier zelfs een Rue de Zundert, en een verkeersbord waar op staat: Zundert 396 km.Dit zag ik pas in de auto op de terugweg, anders had ik er natuurlijk een foto van gemaakt. Door de vele informatie van Patrick en Dominique kwam ik erachter, dat Vincent hier dus zelfmoord heeft gepleegd op jonge leeftijd. Vandaar dat hij hier begraven ligt in een heel eenvoudig graf. De kerk die hij heeft geschilderd staat ook op een van de foto's, evenals zijn werk. Zelfs het huis waar hij verbleef, en de paden waar hij gelopen heeft, ben ik geweest. Het is hier in Auvers-sur-Oise, een komen en gaan van vele toeristen uit heel de wereld. Vandaag waren er veel Japanners. Na dit bezoek terug naar hun huis, om daar nog een zeeeeer uitgebreid diner te mogen ontvangen, wat begon met Champagne met Kir….. Daarna meloen – courgette soep- rijst met kerriekabeljouw- het diverse soorten kaasplateau - Salade- dessert- en een speciale thee uit de tuin die toch wel heel apart en lekker was. Na deze toch wel zeer bijzondere dag, brachten ze mij terug naar mijn hotel voor de volgende nachtrust. Ze waren ook nog zo vriendelijk om mijn was te doen. Hele fijne mensen.

1. Rien:
    12 juni 2017
    Weer heel bijzonder Jacq. Wat een fijne mensen en belevingen tref jij op jouw pad. Wordt er een beetje jaloers van. Nee hoor, het is jou gegund. Groetjes en weer een bloeiende dag toegewenst.
  2. Leenders Theo:
    12 juni 2017
    Hoi Jack, het is een genot om al je mooie verhalen te lezen, het is steeds weer genieten.
    Jij geniet er ook met volle teugen ( biertje ?) van. Loop ze!!
  3. Tom:
    Stik leuk en mooi
  4. Co Weezenbeek:
    jajaa mooi hoor
  5. Elko:
    12 juni 2017
    het is heerlijk om te lezen maar voor jou om dat zo te beleven.
  6. Henk Franken:
    12 juni 2017
    Pffff, wa motte gij agge over 'n tijdje of wa wir t'rug kom in Berrege toch 'n merakels gròòt òòfd ebbe... Al die indrukke die ge onderweg zomar kreg toegeworrepe en op mot slaan. Tjonge jonge jonge... Echt serieus waar, ik gaan da d'ok 'n kirke doen. Gaan wir bodschapkes ale. Te voet... ;-)