België uit, Frankrijk binnen....

28 mei 2017 - Mortagne-du-Nord, Frankrijk

Dag 12 : Pecq - Mortagne du Nord 26 km. ( Totaal 293 km. )

B O N S D R E U N F L I T S B O N S … zo vroeg wakker worden door dat onweer hoeft nou óók weer niet dus nog maar verder ZZZZZŹZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Zo. De wekker liep mooi op tijd af, zodat ik alvast de rugzak kan inrichten en mijn water in de camelbak kan verversen. Gisterenavond ontmoette ik nog 3 andere Santiagogangers, die vandaag ook naar mijn etappeplaats liepen…..maar wel zonder rugzakken. Die werden vervoerd, zoals ook heel vaak in Spanje gebeurd. Eigenlijk zijn dit geen pelgrims, maar luxe wandelaars. Het kerkje van Esquelmes dateert uit de elfde eeuw, en is daarmee een van de oudste van Europa. Na zo'n 2 uur wandelen langs de Schelde, bereikte ik Doornik oftewel Tournai. Volgens mijn info bestond deze stad al in de Romeinse tijd. Onder de Franken (Childerik & Clovis) was dit de hoofdstad van het Frankische Rijk. Het is maar dat je het weet!!. Via de Jacobskerk om een stempel, naar een terrasje op de markt met zijn imposante gebouwen. Koffie op, en weer verder langs het Belfort en de kathedraal die helaas in de steigers staat naar de Schelde om die verder te volgen tot Antoing, waar ook weer een schitterend kasteel staat, wat helemaal verbouwd is tot een neogotisch verblijf. Zo. Door Bléharies te passeren bereikte ik de grens met Frankrijk. Daar werd ik heel blij van, ben graag in dit land. Na een half uur bereikte ik mijn eindbestemming in Mortagne du Nord, waar er weer een mooie kamer ter beschikking was in een Chambres d'hôtes.

1. Jande Quelery:
    Cool..... Jack . gr Jan Q
  2. Paul Vandendael:
    Hallo Jacq,
    Nog 28.8 Km +/- 7 uur lopen morgen dan ben je bij ons in Rombies. On huis staat links van de gemeentehuis (Mairie).
  3. Mink:
    28 mei 2017
    Mooie trip Jack, je maakt prachtige foto's....en denk erom..... genoeg "innemen" met dit warme weer ;-)
    Groet,
    Mink
  4. Sonn Franken:
    28 mei 2017
    Ha die Sjaak, gaat lekker joh.... oeveul pintjes bende ondertusse verder? Mooie trip met mooie foto's man. Proost
  5. Jaap bassist:
    28 mei 2017
    ja daar boven wilde ze natuurlijk ff wete of je nog wakker was he met die klappen en flitsen
  6. Han:
    29 mei 2017
    Mogge jack. Zo België uit en Frankrijk in.
    Je loopt mooi op je schema ondanks het warme weer.
    Genoeg innemen he. En savonds een pintje.groetjes
  7. Leenders Theo:
    29 mei 2017
    Hallo Jack, je houd de vaart er lekker in. En over de overnachting adressen mag je ook niet klagen, ziet er allemaal prima uit. Nou de groeten en nog vele kilometers.
  8. Co Weezenbeek:
    mooi hoor
  9. Tom:
    Nog effe!!!!!!!!!!!!!!!
  10. Tom:
    29 mei 2017
    Zitte nog in Vlissingen?????????
  11. Ernst van Schaik:
    3 juni 2017
    Ik geniet van je verhalen