Château van Chaumont-sur-Loire....

24 juni 2017 - Chaumont-sur-Loire, Frankrijk

Dag 39 : Blois - Chaumont-sur-Loire 25 km (Totaal 952 km)

Om 5 over 7, liep ik al buiten, dus zal ik vandaag dan ook vroeg aankomen, want deze etappe is maar 25 km. Onderweg wordt ik door een passerende automobilist aangesproken. Hij zag die jacobsschelp achter op mijn rugzak, en zo werd dat nog een heel gesprek, want hij gaat het stuk lopen van Blois naar Saint Jean Pied de Port in 3 weken met een kleine rugzak van 7 kilo. Eigenlijk is dat racen, maar goed, ieder zijn ding. Ik ga daar langer over doen. Na 2 uur en 3 kwartier vanaf de start, was het even tijd voor een pauze, en die vond ik op een goed gelegen plek, bij een bakker, die ook koffie serveerde bij zijn lekkere broodjes. Na deze rust weer verder, en werd kort daarna weer aangesproken door 2 echtparen op de fiets (??) Nederlanders dus, op vakantie hier. Dit was dus ook een langdurig praatje, maar weer heel leuk. Het lopen ging van een leijje dakje, ( je ziet hier niets anders) en kwam tegen 1 uur aan bij madam Collette. Weer datzelfde ritueel bij aankomst afgewerkt, en toen het dorp in. Ik wist, dat er hier een heel mooi kasteel zou moeten zijn, en dat was ook zo. De oorsprong ligt in de 10e eeuw, en het bezit behoorlijke bijzonderheden zoals in de raadszaal een 17e eeuwse majolicategelvloer, afkomstig uit het Collutio-paleis in Palermo. Alles is nog in perfecte staat, ook de vele en enorme wandtapijten. Ik zou nog heel veel informatie toe kunnen voegen over dit kasteel, maar wikipedia doet dat veel uitgebreider. De stallen zijn ook een bijzonderheid. Er was zelfs een keuken in gevestigd, om het voedsel voor de paarden in te bereiden. Voor degene die geïnteresseerd is in kastelen??? Er zijn langs dit deel van de Loire, tot deze rivier in de Atlantische Oceaan stroomt bij Nantes 80 kastelen. Voor morgen ook een normale etappe en wordt verwacht bij Isabelle in Amboise.

1. Anita:
    24 juni 2017
    Weer een mooi verhaal, super foto's. Succes verder.
  2. Paul Vandendael:
    24 juni 2017
    Prachtige foto's Jack ! Morgen twee dagen in Lissabon en dan, weer naar huis.
  3. Jaap bassist:
    weer mooie foto ,s jack
  4. Leenders Theo:
    25 juni 2017
    Hoi Jack, Goed dat deze etappe niet te lang was anders had je al dat moois moeten missen.
  5. Miranda Fruitsalon Kwadendamme:
    25 juni 2017
    Mooie tocht, volg je verhal'en, echt leuk.
    Groet uut kwidamme
  6. Jande Quelery:
    25 juni 2017
    Beste Jack , je bent een inspirerend mens . Mooie foto,s en zonder te veel woorden een verhaal erbij.
    Groet uit Vlissingen
  7. Tom:
    Mooiiiiiiiii en vanavond weeeer `n andere Madam???????????? HIHiiii
  8. Elko:
    25 juni 2017
    heerlijk elke keer wat anders en zoveel medemens die je goed gezind zijn .super.
  9. Henk Franken:
    2 juli 2017
    En wir: Tjonge jonge jonge... Wa veul moois komde gij toch tege Sjaak! Mar ehhh, bende Wana soms suweile ok tegegekomme in da gebouwke? D'r bezem ston wel geparkeerd zag ik op een van de fotookes. En ik ad eigeluk nog 'n vraagske aan 'aar...