Nog steeds Baskenland….

6 augustus 2017 - Gernika-Lumo, Spanje

Dag 82 : Markina - Gernika 25 km (Totaal 1959 km)

Dat Markina van gisteren was helemaal niks. Doodse stille saaie stad. Vanochtend dus snel weg daar, en liep dus op zondagmorgen al om 7.21 uur buiten, én in de zon, gelukkig deed die ok wir mee. Voor mijn ontbijt moest ik eerst wel dik 2 uur lopen, maar daar heb ik geen problemen mee. Op mijn pad lag trouwens een prachtig klooster, wat nog steeds in gebruik is. De route was vandaag weer afwisselend en de hoogteverschillen vielen mee. 410 mtr klimmen, en 700 mtr dalen. Das toch un peulenschil !! In Munitibar nog een americano gedronken, das een dubbele koffie (zonder melluk), en nog een croissant genomen, gevuld met tomaat, slaai, en krabsalade. Dat was weer eens lekker. Na 25 km weer gearriveerd bij de overnachtingsplaats in Gernika. Was goed op tijd, dus ik had plaats. Vanmiddag het stadje bezocht, maar ook niet interessant. Regelmatig, wordt je hier, ik elk dorp, stad, of gehucht, op de hoogte gesteld van de wil, en strijd, om Baskenland onafhankelijk te maken, met de opschriften van: Beste tourist, je bent niet in Spanje of Frankrijk, maar in Baskenland, met altijd daarbij de plattegrond van het (land). Steeds vaker kom ik nu het pelgrimsmenu weer tegen. Gisteren was dat een 3 gangen menu, inclusief een volle fles wijn, voor maar €10,00. Vandaag neem ik er weer maar een voor het luttele bedrag van €9,00. Zo is het pelgrimsleven goed in te vullen….Máár ben net terug van dat menuke, en ik klap zowat uut mekaere. Veuls te veul. Voorgerecht was een bord vol spaghetti ( had ik al genoeg aan), daarna nog frieten, hamburger met 2 spiegeleieren, en een coup ijs. Vandaag zat er in het menu geen wijn.. Had sinds San Sebastian tot gisteren ook alleen maar vis gegeten. Morgen weer een etappe van over de 30 km naar BilleBahOoo.